گروه شهری: افزایش قابل توجه مسافران نوروزی در روزهای آغازین سال 86 نسبت به سال گذشته مورد توجه بسیاری از گردشگران و کارشناسان این حوزه قرار گرفته است.

بسیاری از کارشناسان صنعت گردشگری با اشاره به جایگاه واقعی کشور در صنعت گردشگری از رونق این صنعت در سال‌های آینده خبر دادند.

محمد علی فیاضی معاون کمیته ملی طبیعت‌گردی با تاکید بر افزایش سفرهای نوروزی در سالهای آینده از ایجاد زیرساخت‌های جدید توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در طول سالهای گذشته خبر داد.

وی با اشاره به ترویج سفرهای ارزان قیمت در میان شهروندان و ورود سفر به سبد خانواده‌ها به عنوان یکی دیگر از عوامل این افزایش دانست و اظهار داشت: با ایجاد کمپینگ‌ها و مجتمع‌های اقامتی در کنار راه‌ها و افزایش تخت‌ها در شهرهای مختلف امسال ما شاهد افزایش قابل توجه سفر بوده ایم.

فیاضی با اعلام اینکه ایران دارای پتانسیل بالایی برای مسافران داخلی و خارجی است گفت: در سالهای آینده می‌توان شاهد آمار‌های چشمگیر تری بود. البته اگر همین طور در این حوزه شاهد فعالیت سازمان‌های مرتبط باشیم.

وی با اشاره به لزوم مدیریت سفر در سالهای آینده افزود: مسئولان باید با مدیریت سفر هم در بخش مکانی و هم زمانی نظمی‌ مناسب ایجاد کنند. به این معنا که مسافران را در تمامی‌استان‌ها توزیع کنیم و همچنین به توزیع زمانی سفر توجه داشته باشیم. و تعطیلات را منحصر به دو فصل نکنیم.

فیاضی در پایان برنامه ریزی برای ایجاد تعطیلات زمستانی و همچنین توجه جدی به توزیع مکانی سفر برای رونق استان‌های کم‌مسافر را ضروری دانست.

ترویج سفرهای ارزان

ابراهیم جعفری کارشناس گردشگری نیز با اعلام اینکه در سالهای گذشته به سفرهای ارزان توجه جدی شده بود و این امر بالاخره در جامعه نهادینه شد یکی از مهمترین دلایل افزایش ناگهانی مسافران نوروزی را در روزهای آغازین سال ترویج سفرهای ارزان قیمت دانست.

وی با اشاره به فعالیت شبانه روزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاونت گردشگری این سازمان اظهار داشت: شاید یکی از مهمترین دلایل اطمینان مردم برای سفر و ترغیب به مسافرت‌های نوروزی فعالیت‌های شبا نه روزی مسئولان سازمان باشد.

این کارشناس گردشگری ضمن بیان توجه جدی اقشار جامعه به سفر به عنوان یکی از مهمترین راه‌های تفریح و تفرج از پتانسیل بالای کشور در جذب گردشگران داخلی خبر داد و افزود: بی‌تردید با بسترسازی‌های لازم شاهد آمارهای بیشتری در این عرصه خواهیم بود.

در این باره محمد شریف ملک زاده معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز اشاره کرد: اگرچه افزایش قابل توجه مسافران نوروزی برای دست‌اندرکاران این صنعت دلگرم کننده است، اما منطقی تر این است که با برقراری تمهیدات شرایطی را فراهم کرد تا این شمار مسافر بین ایام مختلف تعطیلات سرشکن شود.

وی از برقراری تعطیلات زمستانی، معرفی و فعال‌سازی قطب‌های جدید گردشگری و برنامه‌ریزی متمرکزتر برای بهره‌برداری‌های اقتصادی افزون‌تر در ایام تعطیلات تابستانی به‌عنوان راهکارهایی در این زمینه نام برد و اشاره کرد افزایش قابل‌توجه سفرهای خانوادگی اردویی (کمپینگ در چادرهای شخصی) پدیده مثبتی تلقی می‌شود اما باید تلاش کرد گردشگری در ایران روزبه‌روز صنعتی‌تر شود، یعنی شمار گردشگرانی که از امکانات اقامتی تفریحی و برنامه‌های تورگردانی استفاده می‌کنند، افزایش یابد وگرنه عملا در شرایط موجود افزایش مسافران در برخی مناطق ممکن است عمدتا به بیشتر شدن مشکلات زیست‌محیطی منجر شود.

دکتر ملک‌زاده افزود: از دیدگاه سازمان متبوع وی توجه بیشتر مردم به مقاصد دورافتاده و نه‌چندان مشهور مهم‌ترین اتفاق سفرهای نوروزی امسال بوده است و عدم آمادگی مدیریت‌های محلی در برخی شهرستان‌ها برای بهره‌برداری از این پدیده البته نکته‌ای مشهود بوده است.

کد خبر 18736

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز